Finland

01/03-2008
Av

finlandFinland brukes som et skoleeksempel og ideal blant pedagoger og skolepolitikere i mange land. Alle vil gjerne vite hva det er som gj√łr at finnene troner √łverst p√• resultatlistene fra PISA-unders√łkelsene.

I norske medier får man inntrykk av at de finske skolene er disiplin,
disiplin, disiplin. Men ogs√• i USA har de f√•tt med seg de finske resultatene. Og her tegnes det et litt annet bilde. I en artikkel i¬†The Wall Street Journal¬†lurer jounalisten p√• hva det er som gj√łr finske elever s√• smarte. Hun
rapporterer fra Helsinki og i artikkelen og den medf√łlgende videoreportasjen kommer det frem en del punkter:

  • Sm√• grupper i skolen
  • Barna har mye tid til √• leke
  • Barna er ansvarlige (hvorfor nevnes ikke)
  • Finner liker √• lese (Bokbusser og godt bes√łkte bibliotek)
  • L√¶rerene har h√ły utdanning og har stor grad av frihet i undervisningen
  • √Ö v√¶re l√¶rer har h√ły status
  • Ungdommene har lite «angst» for ikke √• komme inn p√• universitetene.
  • Barna starter p√• skolen n√•r de er 7 – ikke n√•r de er 6

Jeg bet meg merke i hvordan en finsk rektor kommenterte et tilfelle der en elev hadde sovnet over pulten sin, og der l√¶reren bare lot ham sove: «Vi m√• akseptere at de er barn – og at de holder p√• √• l√¶re seg hvordan de skal leve livet sitt.»

Ogs√• andre sp√łrsm√•l reiser seg: Hvor mye spiller det inn p√• resultatene at Finland har sv√¶rt lite innvandring? Og er det s√• lett √• sammenligne bruddstykker fra den finske kulturen og det finske samfunnet med norske barn og norske skoler? Skolen b√łr tross alt forst√•s – og utvikles, som del av det samfunnet den eksisterer i.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on TumblrPin on PinterestShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Filtrér innleggene:

 

I skolen skal man træde varsomt, thi der bliver mennesker til.

Grundtvig