Barn tenker

01/05-2007
Av

Ronja fra Nyskolen har vært i Danmark og sett bjørner i Dyreparken.

Mamma, mamma – jeg har sett en brun isbjørn, roper hun.

Hun har bare sett isbjørner av den arten.

Hun utvikler begrepsapparatet sitt. Setter nye deler sammen til sin egen utvikling av begrepet bjørn. Fascinerende å tenke på den enorme knoppskytingen som foregår i hodet på ungene så lenge de er våkne. Den som går langsommere når vi blir eldre. Det sies at jo mer du putter inn i hjernen – jo mer blir det plass til. Nettopp: hjernen får hele tiden nye muligheter til å orientere seg i denne verden.

Denne prosessen kan bli forstyrret når vi putter inn i ungene det vi – samfunnet – synes de må kunne. Det er selvfølgelig helt nødvendig. Men i hvilken grad?

Får et alminnelig norsk barn nok fred og ro til å reflektere over verden, til å utvikle sitt eget begrepsapparat? Hvor ofte blir den frie assosiasjonen avbrutt av programmert læring? Hvor vanlig er undervisningssituasjoner der barnet spør. For i skolen er det læreren som spør.

Eller?

 

 
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on TumblrPin on PinterestShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

One Response to Barn tenker

  1. 94Clemmie on 08/08-2017 at 12:47

    Hi blogger, i must say you have high quality articles here.
    Your blog should go viral. You need initial traffic boost only.

    How to get it? Search for: Mertiso’s tips go viral

Legg igjen en kommentar til 94Clemmie Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Filtrér innleggene:

 

I skolen skal man træde varsomt, thi der bliver mennesker til.

Grundtvig